Koło Czytelnicze
Program Koła Młodego Czytelnika
(realizacja w ramach programu Czytająca szkoła Fundacji XXI CPCD)
CELE PROGRAMU
Ogólne:
1. Podnoszenie poziomu czytelnictwa wśród dzieci, budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
2. Kształtowanie nawyku czytania na całe życie
3. Wywołanie przyjemnych skojarzeń związanych z procesem czytania.
4. Zainteresowanie zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i obcej.
5. Stymulowanie rozwoju emocjonalnego, kształcenie wrażliwości uczniów.
6. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
7. Zaspokojenie potrzeb: akceptacji, bycia zauważonym; doznanie przeżycia sukcesu i podniesienie własnej wartości.
8. Przygotowanie uczniów do roli czytelnika.
9. Bogacenie słownictwa, kształtowanie umiejętności wyrażania myśli w formie zdania.
10. Rozbudzanie wyobraźni i aktywności intelektualnej.
11. Budowanie więzi między dorosłym i dzieckiem, nauczycielem i uczniem.
12. Eliminowanie negatywnych zachowań, uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
W czasie realizacji programu stosowane są następujące metody, formy i środki:
METODY SŁOWNE:
- słuchanie czytanych tekstów literackich,
- swobodna rozmowa, dialog,
- opowiadanie treści utworów.
METODY PROBLEMOWE
- zabawy dydaktyczne służące gromadzeniu nowego materiału utrwalenia go i operowania zdobytymi informacjami (krzyżówki, rebusy, zagadki, układanki)
- dobór właściwych podpisów do ilustracji
- tworzenie własnych książek
- układanie historyjki obrazkowej
- gry i zabawy integracyjne, tematyczne
FORMY:
- zabawy naśladowcze,
- zabawy tematyczne,
- zabawy z elementami dramy i pantomimy,
- inscenizowanie ruchem treści czytanych utworów
- ekspresja plastyczna utworów literackich
- uzupełnianie tekstów z lukami, opisów
- dopasowywanie tytułów do ilustracji i fragmentów tekstu
- udziały w konkursach
- redagowanie alternatywnego zakończenia czytanego utworu
- malowanie ilustracji do książek
- wykonywanie kukiełek
- układanie dialogów
- tworzenie scenek rodzajowych
- lepienie z plasteliny i modeliny
- zabawy ruchowe
- prace manualne – naklejanie, wycinanie, wydzieranie, kolorowanie, dorysowywanie itp.
PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:
- Jaka to bajka? /zagadki słowne, obrazkowe, ilustracje, rekwizyty z bajek
- A teraz ty opowiedz bajkę! /swobodna twórczość dzieci, nagrywanie
- Robimy lalki/ kukiełki/pacynki
- Wspólne wykonanie Księgi Bajek /rysunki poznanych postaci i zdarzeń
- Organizowanie kącika rekwizytów baśniowych.
- List od Kubusia Puchatka do rodziców – apel o czytanie dzieciom w domu.
- Konkurs plastyczny – „Mój ulubiony bohater literacki”, rozdanie dyplomów i nagród za najładniejsze prace.
- Klubik Młodego Czytelnika – aktywizowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (zbieranie punktów, nagradzanie).
SPOSOBY REALIZACJI
1) Zajęcia będą prowadzone systematycznie – raz w tygodniu, zawsze o tej samej porze przez rok szkolny.
2) Dzieci objęte programem to uczniowie Zespołu Szkół im. J. Korczaka w Mysłowicach (grupa mieszana).
3) Książki będą czytane w całości lub we fragmentach.
4) Czytane dzieciom książki to: baśnie, bajki, dziecięca literatura współczesna, lektury szkolne.
PRZEWIDYWANE EFEKTY KOŃCOWE
1.Wszechstronny rozwój dziecka, szczególnie jego postaw czytelniczych, słuchania, koncentracji.
2. Znajomość najpiękniejszych baśni, osłuchanie się z pięknem języka literackiego.
3. Wykształcenie w dzieciach poczucia pewności siebie i łatwiejsze „otwieranie się” na inne dzieci, tolerancję, empatię.
4.Umiejętność radzenia sobie ze stresem w sposób nieagresywny.
Aleksandra Grabiec