Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Mysłowicach

Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Mysłowicach

             

                                                             

zsspecjalnych@myslowice.pl

Koło Czytelnicze

   

Program Koła Młodego Czytelnika

 

(realizacja w ramach programu Czytająca szkoła Fundacji XXI CPCD)

 

CELE PROGRAMU

Ogólne:


1. Podnoszenie poziomu czytelnictwa wśród dzieci, budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.


2. Kształtowanie nawyku czytania na całe życie


3. Wywołanie przyjemnych skojarzeń związanych z procesem czytania.


4. Zainteresowanie zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i obcej.


5. Stymulowanie rozwoju emocjonalnego, kształcenie wrażliwości uczniów.


6. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.


7. Zaspokojenie potrzeb: akceptacji, bycia zauważonym; doznanie przeżycia sukcesu i podniesienie własnej wartości.


8. Przygotowanie uczniów do roli czytelnika.


9. Bogacenie słownictwa, kształtowanie umiejętności wyrażania myśli w formie zdania.


10. Rozbudzanie wyobraźni i aktywności intelektualnej.


11.  Budowanie więzi między dorosłym i dzieckiem, nauczycielem i uczniem.


12. Eliminowanie negatywnych zachowań, uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.


W czasie realizacji programu stosowane są następujące metody, formy i środki:


METODY SŁOWNE:

 

- słuchanie czytanych tekstów literackich,

 

- swobodna rozmowa, dialog,

 

- opowiadanie treści utworów.

 

METODY  PROBLEMOWE


- zabawy dydaktyczne służące gromadzeniu nowego materiału utrwalenia go i operowania zdobytymi informacjami (krzyżówki, rebusy, zagadki, układanki)


- dobór właściwych podpisów do ilustracji


- tworzenie własnych książek


- układanie historyjki obrazkowej


 - gry i zabawy integracyjne, tematyczne


FORMY:

 

- zabawy naśladowcze,

 

- zabawy tematyczne,

 

- zabawy z elementami dramy i pantomimy,

 

- inscenizowanie ruchem treści czytanych utworów


-  ekspresja plastyczna utworów literackich


- uzupełnianie tekstów z lukami, opisów


- dopasowywanie tytułów do ilustracji i fragmentów tekstu


- udziały w konkursach


- redagowanie alternatywnego zakończenia czytanego utworu


- malowanie ilustracji do książek


- wykonywanie kukiełek


- układanie dialogów



- tworzenie scenek rodzajowych


- lepienie z plasteliny i modeliny


- zabawy ruchowe


- prace manualne – naklejanie, wycinanie, wydzieranie, kolorowanie, dorysowywanie itp.

 

PRZYKŁADOWE PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW:

 

- Jaka to bajka? /zagadki słowne, obrazkowe, ilustracje, rekwizyty z bajek

 

- A teraz ty opowiedz bajkę! /swobodna twórczość dzieci, nagrywanie

 

- Robimy lalki/ kukiełki/pacynki

 

- Wspólne wykonanie Księgi Bajek /rysunki poznanych postaci i zdarzeń

 

- Organizowanie kącika rekwizytów baśniowych.

 

- List od Kubusia Puchatka do rodziców – apel o czytanie dzieciom w domu.

 

- Konkurs plastyczny – „Mój ulubiony bohater literacki”, rozdanie dyplomów i nagród za najładniejsze prace.


- Klubik Młodego Czytelnika – aktywizowanie do aktywnego uczestnictwa  w zajęciach (zbieranie punktów, nagradzanie).

 

 

SPOSOBY REALIZACJI


1) Zajęcia będą prowadzone systematycznie – raz w tygodniu, zawsze o tej samej porze przez rok szkolny.


2) Dzieci objęte programem to uczniowie Zespołu Szkół im. J. Korczaka w Mysłowicach (grupa mieszana).


3) Książki będą czytane w całości lub we fragmentach.


4) Czytane dzieciom książki to: baśnie, bajki, dziecięca literatura współczesna, lektury szkolne.

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY KOŃCOWE


1.Wszechstronny rozwój dziecka, szczególnie jego postaw czytelniczych, słuchania, koncentracji.


2. Znajomość najpiękniejszych baśni, osłuchanie się z pięknem języka literackiego.


3. Wykształcenie w dzieciach poczucia pewności siebie i łatwiejsze „otwieranie się” na inne dzieci, tolerancję, empatię.


4.Umiejętność radzenia sobie ze stresem w sposób nieagresywny.


Aleksandra Grabiec